DS Digital Services

storytelling, digital storytelling

Θες να κερδίσεις περισσότερο engagment στα social media; Τότε μάθε να λες καλές ιστορίες! Ή αλλιώς να κάνεις storytelling. Είναι ο καλύτερος τρόπος για να περάσεις το μήνυμα σου, να εμπνεύσεις και εν τέλει να κάνεις τους ανθρώπους να δεθούν μαζί σου. 

Ανεξάρτητα αν θέλεις να γίνεις influencer ή χρησιμοποιείς τα social media για την προβολή της επιχείρησής σου πες ενδιαφέρουσες ιστορίες αν θέλεις μεγαλύτερο κοινό και αλληλεπίδραση μαζί του.

Και επειδή μιλάμε για social media κάνε καλό digital storytelling!

Τι είναι το storytelling;

Ας το δούμε με ένα παράδειγμα: Ας πούμε ότι διαβάζεις ένα μενού σε κάποιο εστιατόριο για να παραγγείλεις. Προφανώς δεν σου δημιουργεί κάποιον τρελό ενθουσιασμό. Πες τώρα ότι το μενού παρουσιάζονταν με φωτογραφίες, βίντεο και εμπειρίες. Αυτό σίγουρα θα είχε περισσότερο ενδιαφέρον και ενδεχομένως θα σου ήταν πιο εύκολο όχι μόνο να παραγγείλεις αλλά να παραγγείλεις περισσότερα.

Κάπως έτσι το storytelling χρησιμοποιεί λέξεις και διάφορα μέσα για να δημιουργήσει εικόνες και εμπειρίες στη φαντασία ενός αποδέκτη. Μπορεί να επηρεάσει τα ανθρώπινα συναισθήματα. Μπορεί επίσης να οδηγήσει τους ανθρώπους να αποδεχτούν πρωτότυπες ιδέες ή να τους ενθαρρύνει να αναλάβουν δράση.

Η αφήγηση είναι τέχνη. Όχι μια διαδικασία, μέθοδος ή τεχνική. Και – όπως η τέχνη – απαιτεί δημιουργικότητα, φαντασία, δεξιότητες και…εξάσκηση. Είναι μια διαδικασία εκπαίδευσης, δοκιμών, λαθών και επαναλήψεων.

Ακούγεται πολύ δουλειά, σωστά; Είναι, και δικαίως, επειδή το storytelling είναι ένα κρίσιμο κομμάτι των πιο επιτυχημένων εκστρατειών μάρκετινγκ. Ξεχωρίζει τις δυνατές επωνυμίες από τις απλές επιχειρήσεις και τους πιστούς καταναλωτές από τους αγοραστές που πραγματοποιούν αγορά μόνο μια φορά.

Γιατί storytelling;

storytelling, digital storytelling

Όταν λέμε μια ιστορία, ζητάμε από κάποιον να δει μια σειρά γεγονότων από τη δική μας οπτική γωνία. Το άτομο που ακούει, διαβάζει ή βλέπει αυτήν την ιστορία μπαίνει στην ιστορία μέσα από τα δικά μας μάτια.

Εάν είσαι καλός storyteller, μπορεί να επηρεάσεις τη μελλοντική συμπεριφορά του κοινού σου. Και αυτό είναι το ζητούμενο, αν θέλεις να έχει μεγαλύτερη απήχηση η επιχείρησή σου αλλά και να αυξήσεις τις πωλήσεις σου.

To storytelling μπορεί να πάρει τόσες πολλές μορφές, γραπτά, ηχητικά ή οπτικά. Στο digital ή ψηφιακό storytelling χρησιμοποιούμε κυρίως οπτικά μέσα. Παρόλα αυτά και οι άλλες μορφές παίζουν το ρόλο τους.

Σε κάθε περίπτωση το περιεχόμενο και ο τρόπος θα πρέπει να ταιριάζει με τις αξιές και το προφίλ της επωνυμίας σου. Με αυτόν τον τρόπο η ιστορία δείχνει αυθεντική και πρωτότυπη. Μιλάμε για social media οπότε κάνε ότι ακριβώς θα έκανες στην πραγματική ζωή και όχι κάτι επιτηδευμένο.

Η αφήγηση ιστοριών είναι ένα απίστευτα πολύτιμο εργαλείο. Γι’ αυτό, φτιάξαμε αυτόν τον οδηγό, ώστε να βοηθήσουμε να ανακαλύψεις και να κατανοήσεις το storytelling και να δημιουργήσεις υπέροχες και συναρπαστικές ιστορίες για το κοινό σου.

βιβλίο για Instagram

Πώς είναι ένα καλό Digital Storytelling;

Λέξεις όπως “καλό” και “κακό” είναι υποκειμενικό. Παρόλα αυτά υπάρχουν μερικά αδιαπραγμάτευτα στοιχεία που μπορούν να συνθέσουν εξαιρετικές ιστορίες.

Θα πρέπει να υπάρχει αρχή-μέση-τέλος

Μιλάμε για ιστορίες οπότε χρειαζόμαστε μια δομή. Αρχή-μέση-τέλος, εισαγωγή-κυρίως θέμα-επίλογος. Όπως κι αν το δεις δεν μπορείς να εισάγεις κάποιον στη μέση της ιστορίας χωρίς να τον έχεις «προθερμάνει» πρώτα. Όπως επίσης δεν μπορείς να τον αφήσεις στη μέση της ιστορίας χωρίς να του λες τι γίνεται στο τέλος. 

Οι καλές ιστορίες ακολουθούν μια καλή οργάνωση που βοηθά στη μετάδοση του βασικού μηνύματος και βοηθά τους αποδέκτες να το κατανοήσουν αλλά και να δράσουν.

Τραβάει την προσοχή

Δεν αρκεί μόνο να λες την ιστορία. Η αφήγηση θα πρέπει να τραβάει την προσοχή. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να το κάνεις αυτό: 

  • Δημιούργησε σασπένς: Οι ιστορίες που είναι γεμάτες μυστήριο, κάνουν τον αποδέκτη να θέλει να μάθει τη συνέχεια και είναι αρκετά ενδιαφέρουσες.
  • Πικάντικές λεπτομέρειες: Σαφώς με αυτό δεν εννοούμε κάτι πονηρό αλλά λεπτομέρειες που ζωντανεύουν την ιστορία και κάνουν τη διαφορά. Αν για παράδειγμα θα λανσάρεις ένα νέο προϊόν δείξε λεπτομέρειες από τον σχεδιασμό ή την παραγωγή του. Κάτι τέτοιο μπορεί να είναι το backstage ή εμπόδια που συνάντησες. Αυτό κάνει το κοινό σου να νιώθει ότι είναι μέρος της διαδικασίας.
  • Φτιάξε ισχυρό οπτικό υλικό: Χρώματα, κινήσεις, δυνατές εικόνες, οτιδήποτε μπορεί να βοηθήσει την ιστορία και να τραβήξει το μάτι.
storytelling7

Διαδραστικό

Αν θες αλληλεπίδραση πρέπει να συνδέσεις το κοινό με την ιστορία σου. Η αλληλεπίδραση προέρχεται από τη σχέση που χτίζει το κοινό με τον storyteller. Δημιούργησε σχέσεις. Ρώτησε τη γνώμη του κοινού ή ενθάρρυνε τους να πουν κι αυτοί την ιστορία τους. 

Ένα παράδειγμα αυτού είναι να βάλεις stickers ερωτήσεων ή poll στα stories σου ή να ρωτάς κάτι ευθέως ώστε να σου απαντήσουν.

Ευφάνταστο

Όταν κάποιος διαβάζει μια ιστορία πλάθει εικόνες στο μυαλό του και δημιουργεί συναισθήματα. Το να λες μια ιστορία είναι σαν να ζωγραφίζεις μια εικόνα με λέξεις. Αντίστοιχα όταν μιλάμε για οπτικό περιεχόμενο θα πρέπει να δομηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να διεγείρει τη φαντασία του αποδέκτη και να θέλει να συμμετέχει σε αυτό.

Περιέχει Call To Action

Όπως είπαμε και πιο πάνω δεν γίνεται να αφήνεις τον αποδέκτη στη μέση. Πρέπει να κλείνεις την ιστορία. Και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να κλείσεις μια ιστορία από το call to action. Παρακίνησε τον αποδέκτη να κάνει κάτι. Να απαντήσει σε κάποια ερώτηση ή να αλληλεπιδράσει. Να αγοράσει ένα προϊόν. Να κάνει μια κοινοποίηση. Να συμμετέχει και αυτός με μια δική του ιστορία. Το call to action εξαρτάται από το πώς θελεις να κλείσει η ιστορία σου.

storytelling8

Πώς είναι οι πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες;

Οι πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες μπορεί να είναι:

  • Διασκεδαστικές: Ποιος άλλωστε δεν θέλει να βλέπει ευχάριστες ιστορίες που του φτιάχνουν τη διάθεση;
  • Αυθεντικές: Σε οποιαδήποτε περίπτωση οι ιστορίες θα πρέπει να πείθουν και αυτό συμβαίνει μόνο όταν είναι αυθεντικές. Οτιδήποτε άλλο το κοινό το καταλαβαίνει και απωθείται.
  • Εκπαιδευτικές: Οι καλές ιστορίες πυροδοτούν την περιέργεια και προσθέτουν στην τράπεζα γνώσεων του αποδέκτη. 
  • Σχετικές: Οι ιστορίες θα πρέπει να είναι μέσα στα ενδιαφέροντα του κοινού σου ώστε να τις παρακολουθήσουν. 
  • Οργανωμένες: Οι καλές ιστορίες ακολουθούν μια συνοπτική οργάνωση που βοηθά στη μετάδοση του βασικού μηνύματος και βοηθά τους αναγνώστες να το απορροφήσουν όπως αναφέραμε και στην αρχή.
  • Αξιομνημόνευτες: Θα πρέπει η ιστορία να μένει στον αποδέκτη και να του δώσει τροφή για σκέψη.
  • Δίνουν έμπνευση και παρακίνηση: Άλλωστε ένας από τους λόγους που είμαστε στα social media είναι για να πάρουμε έμπνευση και ιδέες.

Βήματα storytelling: Από πού να ξεκινήσεις και πώς να πεις την ιστορία σου;

1. Γνώρισε το κοινό σου

Το να γνωρίζεις το κοινό σου είναι ένα βασικό κομμάτι το οποίο το βρίσκεις μπροστά σου οπουδήποτε στο μάρκετινγκ. Ποιος θέλει να ακούσει την ιστορία σου; Ποιος θα ωφεληθεί και θα ανταποκριθεί καλύτερα; Για να δημιουργήσεις μια συναρπαστική ιστορία, πρέπει να κατανοήσεις το κοινό σου και ποιος θα απαντήσει και θα αναλάβει δράση.

Αν δεν έχεις κάνει ήδη, ήρθε η ώρα για έρευνα για την αγορά-στόχο σου και να προσδιορίσεις τις buyer personas σου, ποιοι δηλαδή είναι οι πελάτες της επιχείρησης σου. 

Όταν τελειώσεις θα ξέρεις ποιος σε διαβάζει, ποιος σε βλέπει, ποιος σε ακολουθεί και στην τελική ποιος θέλει να μάθει την ιστορία σου. Κατανοώντας το κοινό σου έχεις ήδη βάλει τα θεμέλια στην ιστορία σου.

storytelling1

2. Καθόρισε το βασικό σου μήνυμα

Είτε η ιστορία σου είναι μία σελίδα είτε είκοσι, είτε το βίντεο σου είναι δέκα λεπτά ή εξήντα, θα πρέπει να έχει ένα βασικό μήνυμα. 

Η ιστορία πουλάει ένα προϊόν ή συγκεντρώνει χρήματα; Εξηγείς μια υπηρεσία ή υποστηρίζεις ένα σκοπό; Ποιο είναι το νόημα της ιστορίας; Για να το ορίσεις αυτό, προσπάθησε να συνοψίσεις την ιστορία σου μέσα σε έξι έως δέκα λέξεις. Εάν δεν μπορείς να το κάνεις αυτό, μάλλον δεν έχεις ένα βασικό μήνυμα.

3. Τι είδους ιστορία λες;

Δεν είναι όλες οι ιστορίες ίδιες. Για να αποφασίσεις τι είδους ιστορία θέλεις να πεις, σκέψου πώς θέλεις να νιώσει ή να αντιδράσει το κοινό σου. Έτσι μπορεί να δημιουργήσεις μια ιστορία:

Διασκεδαστική

Οι διασκεδαστικές ιστορίες είναι εξαιρετικές καθώς είναι εύπεπτες, ευχάριστες και κάνουν το κοινό να αισθάνεται όμορφα. 

Παρακίνησης για Δράση

Θέλεις το κοινό σου να εμπνευστεί από την ιστορία σου και να δράσει; Τότε δόμησε την ιστορία σου πάνω στο τι θες να κάνει το κοινό σου. Σε αυτή την περίπτωση απέφυγε τις υπερβολικές λεπτομέρειες ή αλλαγές στο θέμα, ώστε το κοινό να μπορεί να εστιάσει στη δράση στην οποία παρακινεί η ιστορία σου.

storytelling, digital storytelling

Έμπνευσης

Μιλήστε για τις αποτυχίες και τις επιτυχίες σου. Το ξεκίνημα, τις δυσκολίες, τις νίκες σου. Το κοινό εκτιμά και συνδέεται με τις επωνυμίες που βγάζουν αυθεντικότητα. Πες μια ιστορία που αγγίζει συναισθήματα, χαρακτήρες και καταστάσεις, ώστε οι αποδέκτες να μπορούν να καταλάβουν πώς η ιστορία εφαρμόζεται στη δική τους ζωή. 

Εκπαιδευτική

Όλοι θέλουν να αποκομίσουν κάτι κατά την περιήγηση τους στα social media. Και αυτό το κάτι θα πρέπει να τους δίνει αξία. Συνήθως το εκπαιδευτικό και ενημερωτικό περιεχόμενο είναι μια καλή ιδέα καθώς κερδίζουν καινούργιες και χρήσιμες γνώσεις.

4. Call To Action

To CTA θα καθορίσει την ενέργεια που θες να κάνει το κοινό σου στο τέλος της ιστορίας. Τι ακριβώς θέλεις να κάνουν; Να αγοράσουν, να δωρίσουν χρήματα, να εγγραφούν σε ένα newsletter, να παρακολουθήσουν μαθήματα ή να αγοράσουν ένα προϊόν; Κάν’ το εύκολο δίνοντας το επόμενο βήμα.

5. Επέλεξε το μέσο της ιστορίας σου

storytelling4

Οι ιστορίες μπορούν να πάρουν πολλά σχήματα και μορφές. Μπορεί στα social media να τις έχουμε συνδέσει με τα stories, όμως μια ιστορία μπορεί να πει και μια ανάρτηση, είτε μέσω κειμένου, είτε μέσω εικόνων και γραφικών, είτε μέσω βίντεο. Πώς θες να πεις τη δική σου;

6. Γράψε!

Τώρα είναι ώρα να πάρεις στυλό και χαρτί, το κινητό σου, την κάμερα σου και να αρχίσεις να δημιουργείς την ιστορία σου.

Σε τελική ανάλυση….

Μπορεί να σου φαίνεται δύσκολο ή να το έχεις δοκιμάσει(με επιτυχία ή χωρίς), πάντα όμως υπάρχουν περισσότερα να μάθεις και κυρίως να γίνεις καλύτερος μέσω εξάσκησης. Δοκίμασε μέσα, τρόπους, είδη ιστοριών, προσάρμοσε τες και δείξε τις αξίες της επωνυμίας σου.

Όσο περισσότερο μοιράζεσαι ιστορίες σου, τόσο περισσότερη αφοσίωση και αλληλεπίδραση θα κερδίσεις από το κοινό σου. Οι ιστορίες φέρνουν τους ανθρώπους κοντά και εμπνέουν δράση και ανταπόκριση. 

Ο σημερινός καταναλωτής δεν αποφασίζει να αγοράσει με βάση αυτό που πουλάς, αλλά μάλλον γιατί το πουλάς. Δεν αγοράζει το προϊόν, αγοράζει την ιστορία, αγοράζει εσένα. Το storytelling βοηθά να επικοινωνήσεις αυτό το «γιατί» με δημιουργικό και ελκυστικό τρόπο. Οπότε ξεκίνα να λες την ιστορία σου!

Διάβασε επίσης:

10 Βήματα για να χτίσεις το brand σου

Τί χρειάζεται μια μικρή επιχείρηση για να πάει μπροστά;

Σε περίπτωση που χρειαστείς οποιαδήποτε βοήθεια είμαστε εδώ. Μη διστάσεις να επικοινωνήσεις μαζί μας. Βοηθάμε τις μικρές επιχειρήσεις να πουν τις δικές τους ιστορίες και να το κάνουν με επιτυχία.

Ακολούθησε μας σε Facebook και Instagram για ακόμα περισσότερα tip γύρω από το digital marketing και τα social media.

Μάθηματα Instagram
Μοιράσου αυτό το άρθρο
Σχετικά άρθρα

Απόκτησε το ΔΩΡΕΑΝ e-book για να πουλάς online

Σε αυτό το δωρεάν e-book θα βρεις:

Γιατί δεν πουλάει το shop μου; - Πώς να πουλάς Online