fbpx

DS Digital Services

Influencer: Ένας γνωστός-άγνωστος

– «Με τι ασχολείσαι»; – «Είμαι influencer»! Να ένας σύντομος, καθημερινός διάλογος, από αυτούς που είτε έχουμε γίνει μάρτυρες, είτε έχουμε δει, ακούσει, μας έχουν διηγηθεί. Η κυρία, ή ο κύριος που ισχυρίζεται ότι είναι influencer, είναι όντως; Πιθανόν όχι! Κι αυτό, γιατί, όπως θα σας εξηγήσουμε στο παρόν άρθρο, δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε να χαρακτηριστεί έτσι, πρέπει να καλύπτονται συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Αρχικά, ο όρος influencer μεταφράζεται στα ελληνικά ως επιδραστικός και είναι αυτός που επιδρά καταλυτικά στην καθημερινή μας ζωή με τα όσα λέει, προτείνει, κάνει, αγοράζει, κρίνει, αποθεώνει, μειώνει, ή και καταδικάζει. Εν ολίγοις, είναι αυτός που επηρεάζει εκατοντάδες, ίσως και χιλιάδες ανθρώπους στο να πραγματοποιήσουν μια αγορά, να πάρουν μια απόφαση για ένα θέμα προσωπικό, κοινωνικό, πολιτικό και άλλα. Έχει ιδιαίτερη θέση σε εμάς και την κέρδισε μέσω της αξιοπιστίας, της εξειδικευμένης γνώσης και της προσωπικότητας που πιθανώς διαθέτει. Ανάλογα τον αριθμό των ακολούθων μπαίνει και σε συγκεκριμένες κατηγορίες που θα δούμε στη συνέχεια.

influencer

 

Influencers & Social Media

Τα social media έχουν πλέον ισχυρή θέση στην καθημερινότητα, στη δουλειά μας στη διασκέδασή μας, αλλά δεν είναι άψυχα, όπως πιστεύει πολύς κόσμος. Πίσω από τα κανάλια αυτά, υπάρχουν άνθρωποι με λογαριασμούς και αυτούς ακολουθούμε. Υπολογίζεται περίπου ότι οι άνθρωπου που έχουν ενεργό λογαριασμό σε κάποιο τέτοιο κανάλι είναι 3,4 δις, που αντιστοιχεί στο 45% του πληθυσμού της Γης!

Όλοι όσοι διαθέτουν/με λογαριασμό είμαστε ταυτόχρονα ανοικτοί στο να πεισθούμε και να ακολουθήσουμε ανθρώπους που θα μας επηρεάσουν στο να λάβουμε κάποια απόφαση. Προσοχή! Να μας επηρεάσουν, όχι να μας καθοδηγήσουν ή να μας επιβάλλουν.

Αυτοί μπορούν να είναι οι αυριανοί influencers. Άνθρωποι που από καιρό έχουν φροντίσει την παρουσία τους, ανέδειξαν απόψεις, εξέφρασαν προπαντός τις δικές τους πάνω σε θέματα που απασχολούν πολύ κόσμο, που έχουν αποκτήσει μια αποδοχή στα κοινωνικά δίκτυα και ανάλογα την εξειδίκευσή τους σε ένα θέμα, είναι πιθανό να μας επηρεάσουν. Η λέξη «εξειδίκευση» είναι σημαντική, διότι πρέπει να ξέρει κάποιος για το αντικείμενό του εις βάθος, κι όχι απλά να προσπαθήσει να μας πείσει να το αγοράσουμε επειδή είναι ευχάριστος και συμπαθής. Ο κόσμος το αντιλαμβάνεται αμέσως αυτό. Μάλιστα, δεν είναι λίγες οι φορές που εταιρίες και μεγάλα brands εμπιστεύονται influencers και επιλέγουν κάποιους από αυτούς να είναι πρόσωπα της καμπάνιας τους άμεσα, μέσω των social media.

Διαβάστε εδώ: Social Media Marketing & Social Media Management: ΔΕΝ είναι το ίδιο!

Οι 4 τύποι των influencers

Σύμφωνα με το influence marketing υπάρχουν 4 τύποι influencers και η κατηγοριοποίησή τους γίνεται με βάση τον αριθμό ακολούθων, το είδος του περιεχομένου και τον άξονα επιρροής. Έτσι, έχουμε τους mega, τους macro, τους micro και τους nano influencers. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι ένας influencer που ανήκει στην πρώτη κατηγορία (mega) συνήθως δεν έχει τον ίδιο βαθμό επιρροής με έναν της κατηγορίας nano κι αυτό γιατί πιθανόν είναι κάποια διασημότητα και ως γνωστόν δύσκολα συναντάς σε τέτοιους ανθρώπους εξειδίκευση σε κάποιον τομέα. Αντίθετα, ένας nano influencer αν και με μικρότερο κοινό έχει μεγάλη εξειδίκευση σε έναν τομέα, το κοινό του είναι πιο αφοσιωμένο και έτσι μπορεί να προσελκύσει εταιρίες που με ευκολία θα προωθούσαν μέσω αυτού ένα προϊόν σε κάποιον τομέα. 

βιβλίο για Instagram

 

 

 

 

 

 

1. Mega Influencers

Είναι influencers που διαθέτουν τεράστιους λογαριασμούς σε τουλάχιστον ένα κοινωνικό μέσο, δηλαδή μεγάλο αριθμών ακολούθων, σχετικά ετερόκλητους μεταξύ τους, ίσως όχι και πολύ αφοσιωμένους, αλλά το… μέγεθος μετράει εδώ, όπως θα δείτε παρακάτω. Πρόκειται για διασημότητες που κατά κύριο λόγο “έχτισαν” τη φήμη και την καριέρα τους εκτός μέσων κοινωνικής δικτύωσης (ριάλιτι, τηλεόραση, μίντια, αθλητισμός & σπορ, μόδα, ομορφιά κ.λπ) και έτσι απέκτησαν, όπως λέμε, έτοιμο κοινό. Βέβαια, υπάρχουν και ορισμένοι που δημιούργησαν το κοινό τους αποκλειστικά στα κοινωνικά δίκτυα. Αυτό που παρατηρείται είναι οι υπέρογκες αμοιβές τους (εδώ πάει το μεγάλο μέγεθος), αφού κατά μέσο όρο διαθέτουν άνω του εντός εκατομμυρίου ακολούθους και για μια ανάρτηση μπορούν να ζητήσουν έως και 1 εκατομμύριο ευρώ/δολάρια! Συνήθως, είναι δύσκολοι στις συνεργασίες τους, με περίεργους όρους και δε διαχειρίζονται οι ίδιοι τους λογαριασμούς τους, αλλά μάνατζερς που διαπραγματεύονται εξ ονόματός τους.

2. Macro Influencers

Στην κατηγορία αυτή δε συναντάμε μόνο διασημότητες, που ίσως και πάλι κατέχουν τη μερίδα του λέοντος, αλλά κατά μεγάλο μέρος και ειδικούς πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα κυρίως του διαδικτύου (π.χ. marketers). Ως προς τις διασημότητες έχουμε να επισημάνουμε ότι δεν έχουν τον ίδιο βαθμό επιρροής με τους mega, είναι ίσως άνθρωποι που έγιναν προσφάτως γνωστοί και έχουν αποκτήσει ένα σημαντικό αριθμό ακολούθων (χονδρικά ας πούμε πάνω από 40000 ακολούθους). Είναι χρήσιμοι σε διάφορα θέματα, κυρίως στο μάρκετινγκ και είναι πιο προσιτοί σε ανθρώπους και επιχειρήσεις για συνεργασία, αφού τόσο στην τιμή όσο και στο βαθμό επιρροής που πιθανόν διαθέτουν δεν έχουν τις υπέρογκες απαιτήσεις των mega. Άλλωστε, υπερτερούν σε αριθμό των mega, άρα ευκολότερα ένα brand βρίσκει τον άνθρωπό του. Το μεγάλο αρνητικό είναι ότι παρατηρείται συχνά απάτη σε τέτοιους λογαριασμούς τόσο σε επίπεδο προσώπων όσο και λογαριασμού, αφού δεν είναι λίγες οι φορές που επιλέγουν να αγοράζουν ακολούθους, κάτι αντίθετο στην στρατηγική μάρκετινγκ.

Διαβάστε εδώ: Θέλεις να προωθήσεις δωρεάν την επιχείρησή σου στο διαδίκτυο; 21 καταπληκτικοί τρόποι για να το κάνεις μόνος σου

3. Micro Influencers

Σε αυτό το επίπεδο επιρροής συναντάμε την πλειονότητα των λογαριασμών σε ένα κοινωνικό μέσο. Είναι οι άνθρωποι που έχουν αποκτήσει ένα αφοσιωμένο κοινό, έχουν σημαντική σχέση μαζί τους, επηρεάζουν ανθρώπους και φυσικά έχουν ειδικές γνώσεις πάνω σε ένα θέμα. Χονδρικά, ας πούμε ότι συναντάμε λογαριασμούς σε ένα μεγάλο εύρος ακολούθων από 1000-40000 ανθρώπους. Είναι εξαιρετικά προσεκτικοί στις συνεργασίες τους, αφού δε θέλουν με τίποτα να διαρραγεί η σχέση τους με το κοινό τους. Πιθανόν, δε γνωρίζουν την εταιρία που θα τους προσεγγίσει και αυτό είναι θέμα της ίδιας της εταιρίας να τους πείσει και να προωθήσει την επωνυμία της.

Instagram Marketing για επιχειρήσεις

 

Σημαντικό το τι θα τους προσφέρει. Πολλοί είναι σε θέση να διαφημίσουν δωρεάν προϊόντα, άλλοι ίσως ζητήσουν ένα είδος πληρωμής, όπως και να’χει πρέπει το προϊόν να ευθυγραμμίζετε με το αντικείμενο γνώσης του influencer, ώστε το κοινό να μη νιώσει απλά μέρος μιας διαφήμισης. Για παράδειγμα (τυχαίο παράδειγμα) δε γίνεται να έχουμε αντικείμενο τα γυναικεία κοσμήματα και να προωθήσουμε ξαφνικά ένα τελείως άσχετο προϊόν. Η συγκεκριμένη ομάδα τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται ραγδαία και δεν είναι απίθανο να δούμε να εκτοξεύεται η αναγνωρισιμότητα κάποιων ταχέως. Σε αυτό συμβάλλει η γνωστή γενιά Ζ που δαπανά καθημερινά ώρες σε κοινωνικά δίκτυα και αναδεικνύει λογαριασμούς. Πάντως, για πολλούς αυτή η κατηγορία χαρακτηρίζεται ως «γνήσιοι influencers».

influencer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Nano influencers

Είναι μεν το τελευταίο σκαλί επιρροής αλλά όχι το έσχατο. Πρόκειται για κατηγορία που συχνά υποτιμάται ακόμα και από εταιρίες, διότι εξετάζεται λανθασμένα ο αριθμός των ακολούθων τους, κι όχι ο μεγάλος αριθμός επιρροής τους, το γεγονός ότι έχουν άκρως αφοσιωμένο κοινό, ελέγξιμο (περί τους 1000 ακολούθους το μέγιστο) και ότι εξειδικεύονται σε κάτι εξαιρετικά συγκεκριμένο, ίσως και σπάνιο. Άρα, θα συνέφερε μια εταιρία να συνεργαστεί με έναν nano influencer που τα ενδιαφέροντά τους ταιριάζουν και φυσικά ο ίσιος αλληλεπιδρά με πολλούς λογαριασμούς για να επικοινωνήσει, να προβάλει και να διαδώσει τη δουλειά του.

Διάβασε ακόμα: ΔΩΡΕΑΝ καθημερινές συμβουλές για το Instagram!

Οι Influencers & Οι Bloggers

Το λεγόμενο influence marketing γίνεται στις μέρες μας κυρίως μέσω των micro influencers, του blogging και του YouTube, αφού πάρα πολύς κόσμος καταναλώνει βίντεο. Όσον αφορά το blogging υπάρχουν πάρα πολλές δυνατότητες που μπορεί να αναπτύξει ένας επιχειρηματίας για την επιχείρησή του. Οι bloggers συνεργάζονται με influencers τα τελευταία χρόνια, έχουν δεμένες, αυθεντικές σχέσεις, δυνατές και φυσικά αρκετά συμφέρουσες, κάτι που γνωρίζουν οι εταιρίες. Δεν είναι λίγα τα brands που συνεργάζονται με bloggers αλλά και με influencers ώστε να πετύχουν τον σκοπό τους με διπλό τρόπο.

Ένας blogger που διαθέτει ένα ιστολόγιο, εφόσον γράψει ένα άρθρο για συγκεκριμένο προϊόν, και προσθέσει κιόλας το πρόσωπο της καμπάνιας (influencer με επιρροή) τότε και χρήματα κερδίζει, και ο influencer προβάλλεται και φυσικά το προϊόν της εταιρίας. Μάλιστα, αν καταφέρει ο επιχειρηματίας, ιδίως να έχει μονοπρόσωπη επιχείρηση, και γίνει είτε επισκέπτης, είτε αρθρογράφος του ιστολογίου, άρα αναπτύξει συνεργασία με τον blogger με σημαντική επισκεψιμότητα και με ένα ποσό μπορεί να διαφημιστεί και παράλληλα να γράψει άρθρα, ώστε να επιτύχει άμεση και σχετικά φθηνή ή δωρεάν προβολή του προϊόντος του! Δεν είναι λίγες οι φορές που επιλέγονται χορηγούμενες διαφημίσεις με τη γενιά Ζ, που εξελίσσεται σε σημαντικό κοινό, να είναι υποστηρικτής τους.

influencer

 

Οι opionion leaders επηρεάζουν

Αυτό που πρέπει να ξεκαθαριστεί είναι ότι δεν είναι μόνο οι influencers που μπορούν να μας επηρεάσουν αλλά και οι ηγέτες γνώμης, γνωστοί ως «opinion leaders». Φυσικά, αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι δεν μπορεί να είναι influencers. Είναι άνθρωπου που κατά κύριο λόγο έχουν δημιουργήσει κοινό εκτός διαδικτυακών πλατφορμών, είναι ηγέτες στον τομέα τους, έχουν ισχυρή άποψη και γνώμη, τη διαμορφώνουν και την διαδίδουν επηρεάζοντας πάρα πολύ κόσμο. Διακρίνονται δε, για τις επικοινωνιακές δεξιότητές τους. Διαφέρουν, όμως, από τους παραδοσιακούς influencers, οι οποίοι έχουν κινηθεί εντός κοινωνικών μέσων κι έχουν ξεχωρίσει λόγω του τύπου του περιεχομένου που προσφέρουν, των βίντεο που προβάλουν, των podcasts που εξηγούν τι προσφέρουν. Επίσης, έχουν ενεργό και κοινωνικό κοινό. Αν και ειδική ορολογία δεν υπάρχει για τους opinion leaders, οι Βρετανοί τους αποκαλούν ως PMYB με σήμα το Chromo-Influencers™.

Διαβάστε εδώ:Γιατί πρέπει να κάνεις διαφήμιση στα social media; Σου δίνουμε όλες τις απαντήσεις

 

YouTube & Podcasts ως μέσα επιρροής

Το blogging, ωστόσο, δεν είναι το μόνο μέσο επιρροής για έναν influencer. Η σταθερή και κλασική αξία παραμένει το βίντεο με την πλατφόρμα του YouTube να είναι άκρως αγαπητή και στις κορυφαίες προτιμήσεις του κοινού και των επιχειρήσεων. Η αμεσότητα και η προβολή ενός προϊόντος εκείνη την ώρα για έναν καταναλωτή είναι το μεγάλο κέρδος και φυσικά οι επιχειρήσεις ευθυγραμμίζονται ευκολότερα με το αντικείμενο γνώσης του influencer, που θα δημιουργήσει για αυτό το λόγο το βίντεο. Παράλληλα, μεγάλο κέρδος και συνεχές έδαφος αποκτά και το podcasting. Είναι μια μορφή διαδικτυακού περιεχομένου, ακουστική, σχετικά σύντομης διάρκειας, πανεύκολη στη χρήση και που διαδίδεται ταχύτατα. Βέβαια, σπάνια πια πολλοί δημιουργοί περιεχομένου ως inlfuencers μένουν στο υπάρχον κοινό και προωθούν το υλικό τους. Συνήθως, παρατηρείται η συνεχής παροχή νέου υλικού, αναμορφωμένου και η προσπάθεια προσέλκυσης συνεχώς περισσότερου κοινού. Έτσι, οι bloggers, οι YouTubers και οι podcasters καταλήγουν μοιραία σε micro influencers.

influencer

 

Το influence marketing

Ο όρος σε απλά ελληνικά μεταφράζεται ως το επιδραστικό μάρκετινγκ, ή το μάρκετινγκ που επηρεάζει τις αγορές και ξεκίνησε μεταξύ των διασημοτήτων και των εταιριών. Λόγω της εμπιστοσύνης του κόσμου στο πρόσωπο που λάνσαρε το προϊόν, ο κόσμος προχωρούσε ευκολότερα και πιο πρόθυμα σε αγορές, πράγμα που αμέσως αντιλήφθηκαν τα μεγάλα brands δρώντας γρήγορα. Το αρνητικό στην υπόθεση είναι ο αριθμός των διασημοτήτων και οι μεγάλες τους τιμές, κάτι που δυσχεραίνει και εν πολλοίς χαλάει τις συμφωνίες σε κάποιες περιπτώσεις. Η σημαντική εξαίρεση είναι να έχει ανακαλύψει μια διασημότητα ένα προϊόν που του/της ταιριάζει, να έχει αποφασίσει να το προβάλλει, οπότε να ταιριάξει το timing και φυσικά η πρόθεσή του/της και του brand να το δώσει στην αγορά. Εκεί η τιμή πέφτει αρκετά.

 

Mega influencers (διασημότητες) & δυσκολίες στη συνεργασία

Ένα τελευταίο ζήτημα που επιχειρούμε να αναδείξουμε είναι οι ενδεχόμενες δυσκολίες που ενδέχεται να παρατηρηθούν με τους mega influencers. Όπως τονίσαμε πρόκειται για διασημότητες, άρα για λογαριασμούς με χιλιάδες, πιθανόν και εκατομμύρια ακόλουθους, με κοινό μικρής αφοσίωσης, άρα θα χρειαστεί και μεγαλύτερη προσπάθεια να πεισθεί ώστε να αγοράσει. Συνήθως δεν έχουν ένα αντικείμενο ενδιαφέροντος, μετρά περισσότερο το προσωπικό ενδιαφέρον, άρα πείθονται και οι ίδιοι δυσκολότερα να προωθήσουν ένα προϊόν μιας εταιρίας. Για παράδειγμα, ένα διάσημος που ασχολείται με αρώματα δε θα δεχτεί, τουλάχιστον εύκολα, να προωθήσει προϊόντα μακιγιάζ, ιδίως αν πρόκειται για άνδρα.

Επίσης, ο ανταγωνισμός με τους opinion leaders αυξάνεται, αφού οι τελευταίοι κερδίζουν έδαφος, εισχωρούν στα κοινωνικά δίκτυα, μεταφέρουν το κοινό τους και λόγω θέσης, γνώσης, εμπειρίας πείθουν περισσότερο κι ευκολότερα, αφού έχουν αποκτήσει κύρος. Τέτοια επαγγέλματα είναι οι δημοσιογράφοι, οι ακαδημαϊκοί, επαγγελματίες σύμβουλοι. Ένας δημοσιογράφος με πολιτικό ρεπορτάζ και χρόνια εμπειρίας σε μεγάλη εφημερίδα δε θα γράψει για κοσμικά, αλλά έχει σεβασμό, κύρος κι άποψη, ώστε αν την πει, θα προσμετρηθεί. Αυτός είναι ιδανική επιλογή συνεργασίας, πολύ δύσκολο να πεισθεί, αλλά αν το κάνει, ίσως γράψει και για το προϊόν μιας επιχείρησης που θα του ζητηθεί δωρεάν!

Όπως και να’χει οι influencers ήρθαν για να μείνουν. Τώρα πια, ξέρετε όσα χρειάζεστε και πρέπει. Η επιλογή είναι δική σας!

 

Αν θέλεις να εκπαιδευτείς από τους καλύτερους, DS Academy. Η σωστή λύση για να μάθεις τα πάντα για το μάρκετινγκ.

 

Μοιράσου αυτό το άρθρο
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Σχετικά άρθρα

Απόκτησε το ΔΩΡΕΑΝ e-book για να πουλάς online

Σε αυτό το δωρεάν e-book θα βρεις:

Γιατί δεν πουλάει το shop μου; - Πώς να πουλάς Online