Τι κάνει τον αλγόριθμο αυτό διαφορετικό από άλλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και πώς ο αλγόριθμος του TikTok οδήγησε στην εκρηκτική ανάπτυξη της εφαρμογής; Γιατί πλέον όλοι μιλάνε για το TikTok και περνάνε το χρόνο τους με τις ώρες εκεί; Τι το εκπληκτικό έχει;
Το TikTok ξαναγράφει τους κανόνες για το πώς δημιουργούμε, μοιραζόμαστε και ανακαλύπτουμε οπτικό περιεχόμενο. Ο αλγόριθμος του TikTok, και συγκεκριμένα η “For You Page” (FYP), άλλαξε το παιχνίδι για τα κοινωνικά δίκτυα βάζοντας την ψυχαγωγία και την ανακάλυψη νέων προφιλ με βάση τα ενδιαφέροντα στο προσκήνιο.
Σε αυτό το άρθρο, θα δούμε λιγάκι την ιστορία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τι συμβαίνει, τι οδήγησε στην εκρηκτική ανάπτυξη του TikTok, πώς ο αλγόριθμος του TikTok είναι διαφορετικός από άλλα κοινωνικά δίκτυα και πώς η επιτυχία του TikTok επηρεάζει τις άλλες πλατφόρμες.
Τι συμβαίνει στα social media;
Καθώς τα κοινωνικά δίκτυα και οι πλατφόρμες εξελίσσονται, το ίδιο συμβαίνει και με τις συνήθειες και τις συμπεριφορές μας. Σκέψου τις πρώτες μέρες σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ίσως να πρόλαβες και την εποχή που υπήρχε μόνο το Facebook! Πριν από την εκρηκτική ανάπτυξη εφαρμογών όπως το TikTok και το Instagram, οι εμπειρίες μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το περιεχόμενο που καταναλώναμε εξαρτιόνταν σε μεγάλο βαθμό από τους “φίλους” που επιλέγαμε στο Facebook (και πριν από αυτό, στο MySpace). Tι σου θυμίσαμε, ε;
Θα έπρεπε και το άλλο άτομο να δεχτεί τη “φιλία” για να γίνει η σύνδεση. Αρχικά, αυτό γίνονταν κατα βάση με συμμαθητές και φίλους. Αργότερα, οι συνδέσεις μας εξελίχθηκαν ώστε να περιλαμβάνουν μια μεγαλύτερη οικογένεια(ίσως μόνο η γιαγιά σου δεν ήταν στο Facebook!) και τυχαίες γνωριμίες (αυτόν τον φίλο που συνάντησες στο λεωφορείο ενώ ταξίδευες στο εξωτερικό). Όπως είναι λογικό σε αυτόν τον κύκλο, από αυτές τις συνδέσεις, κάπου κουραστήκαμε και δεν βρίσκαμε πλέον ενδιαφέρον το περιεχόμενό τους.
Έτσι στραφήκαμε σε νέες πλατφόρμες. Μπήκαν στο παιχνίδι το Instagram, το Twitter ή το LinkedIn. Όλες αυτές οι πλατφόρμες πρόσφεραν τη δυνατότητα της μονόπλευρης σύνδεσης(ή φιλίας), έτσι μπορούσες να ακολουθήσεις ή να σε ακολουθήσει κάποιος χωρίς να τον ακολουθήσεις εσύ πίσω(not necesserily follow for follow!). Αυτό μας επέτρεψε να δούμε πέρα από φίλους, γνωστούς και οικογένεια, ενδιαφέροντα προφίλ που ταίριαζαν στην αισθητική και τα ενδιαφέροντα μας.
Κάπου εκεί ξεκίνησε η σχέση με άτομα που δεν γνωρίζαμε καν(κοιτούσαμε και λίγο από την κλειδαρότρυπα), brands και influencers. Εκεί βρήκαμε και εμείς μια θέση και μια γωνία να βγάλουμε προς τα έξω την επιχείρηση μας.
Ωστόσο, δεν πέρασε πολύς καιρός έως ότου πολλοί από εμάς βρεθήκαμε να κάνουμε ανελέητο “scrolling” αναζητώντας περιεχόμενο που θα μπορούσε να συμβαδίσει με τα ενδιαφέροντά μας, τα οποία μπορεί να είχαν αλλάξει κιόλας. Είχαμε επίσης την ανάγκη να ξεφύγουμε από τα ιδανικά πρότυπα, θέλαμε ψυχαγωγία και για διαφορετικό περιεχόμενο. Βαριόμαστε εύκολα βλέπεις, συν του ότι με την υπερπληθώρα παρόμοιου περιεχομένου κουραστήκαμε.
Και κάπου εδώ έρχεται με φόρα το TikTok!
Διάβασε επίσης: Γιατί πρέπει να ακολουθείς τις τάσεις στο TikTok;
Τι οδήγησε στην εκρηκτική ανάπτυξη του TikTok;
Σίγουρα έπαιξε κάποιο ρόλο και η συγκυρία. Η άνοδος του ΤikTok συμβάδισε με την πορεία της πανδημίας και των επαναλαμβανόμενων lockdown όπου όλοι μέσα από τα σπίτια μας αναζητούσαμε διέξοδο. Δεν είναι όμως μόνο αυτό!
Γενικότερα, οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κατασκευάστηκαν για να ενθαρρύνουν τις συνδέσεις με άλλους και όχι για να εξερευνήσουν τα ενδιαφέροντά μας. Άλλωσε αν σκεφτείς συνήθως οι εφαρμογές σου προτείνουν προφίλ παρόμοια με αυτά που αλληλεπιδράς και όχι με το τι περιεχόμενο καταναλώνεις απαραίτητα.
Παρόλα αυτά σου δίνουν τη δυνατότητα να εξατομικεύεις τις επιλογές σου για το τι θα σου εμφανίζεται και τι όχι. Το Ιnstagram για παράδειγμα ανακοινώνει συνέχεια τέτοιες αλλαγές, όπου μπορείς να επιλέξεις ποιος θα εμφανίζεται στη ροή σου, αν θα είναι με χρονολογική σειρά ή όχι, κατάργηση παρακολούθησης (και πολλά άλλα) Αλλά και σε άλλες εφαρμογές, δημιουργία λιστών Twitter, αναζήτηση hashtag, πληκτρολόγηση θεμάτων στη γραμμή αναζήτησης , και λοιπά.
Το θέμα είναι ότι εμείς, ως χρήστες, αναλαμβάνουμε το πρόσθετο βάρος και την προσπάθεια να να εξατομικεύσουμε τη ροή μας ώστε να βρίσκουμε πιο σχετικά και ενδιαφέροντα για εμάς προφίλ.
Αν όμως υπήρχε μια πλατφόρμα που εξατομίκευε τις ροές μας, για εμάς, χωρίς να χρειάζεται να σηκώσουμε ούτε το μικρό μας δαχτυλάκι;… Καταπληκτικό;
Και με αυτή τη λογική έρχεται το TikTok και κατακλύζει εντελώς τον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Έρχεται και ανανεώνει την εμπειρία κύλισης, επιτρέποντας την ανακάλυψη και την ψυχαγωγία βάσει των ενδιαφερόντων μας χωρίς να κάνουμε τίποτα!
Η “For You Page” (FYP) σχεδιάστηκε για να μοιράζεται περιεχόμενο με τους χρήστες με βάση αυτό που έχει μάθει ο αλγόριθμος του TikTok ότι είναι πιο σχετικό και που τους ενδιαφέρει περισσότερο. Μέσα σε λίγα λεπτά, οι ροές FYP εξατομικεύονται σχετικά με τα ενδιαφέροντα, τις πεποιθήσεις, τις περιέργειες και όσα μας αρέσουν. Όλα αυτά απλώς παρακολουθώντας διασκεδαστικά βίντεο σύντομης διάρκειας.
Γιατί είναι τόσο εθιστικό;
Γιατί είναι εξατομικευμένο περιεχόμενο ειδικά για εμάς. Ο αλγόριθμος του TikTok λειτουργεί σαν ένας γρήγορος διαμεσολαβητής, ανακαλύπτοντας πράγματα για εμάς που δεν είχαμε καν συνειδητοποιήσει ότι θέλαμε να δούμε.
Σε τι διαφέρει ο αλγόριθμος του TikTok;
Οι περισσότερες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook και το Instagram, βασίζονται σε αυτό που ονομάζεται “κοινωνικό γράφημα”. Συνδέουν άτομα σε ένα δίκτυο με το οποίο μπορεί να υπάρχει οποιαδήποτε σχέση. Αντίστοιχα, συγκεντρώνουν δεδομένα τα οποία θα χρησιμοποιήσουν στην προβολή διαφημίσεων. Ωστόσο, αυτές οι προτάσεις γίνονται με την υπόθεση ότι έχουμε τα ίδια ενδιαφέροντα και τις ίδιες αγοραστικές συμπεριφορές με τα προφίλ τα οποία είμαστε συνδεδεμένοι, κάτι που δεν ισχύει απαραίτητα.
Όχι ότι το TikTok δεν ακολουθεί αυτό το μοντέλο, αλλά η FYP είναι αυτή που έχει εκτοξεύσει την ανακάλυψη νέων προφίλ και την ανάπτυξη των δημιουργών. Το μόνο που έχει να κάνει ένας χρήστης είναι να παρακολουθήσει μερικά βίντεο χωρίς να ακολουθήσει κανέναν ή να αλληλεπίδρασει και ο αλγόριθμος του TikTok μπορεί να επιμεληθεί γρήγορα για να προβάλει αντίστοιχο υλικό.
Πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος του TikTok;
Το TikTok χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη (AI). Ελίσσεται στα μεταβαλλόμενα ενδιαφέροντά μας σε πραγματικό χρόνο χωρίς να χρειάζεται να κάνουμε μεγάλο μέρος της δουλειάς (αφαιρώντας την αγγαρεία που θα κάναμε εμείς εξατομικεύοντας τις προτιμήσεις μας). Ο αλγόριθμος ανακαλύπτει τι είναι ενδιαφέρον για εμάς ενώ κάνουμε scroll down ακόμη κι αν δεν κάνουμε like, δεν σχολιάσουμε ή δεν ακολουθήσουμε κάποιον. Τα βίντεο σύντομης διάρκειας επιτρέπουν αυτό να συμβαίνει με αστραπιαία ταχύτητα. Άλλωστε, μπορούμε να το διαπιστώσουμε και οι ίδιοι καθώς έχουμε το υλικό που θέλουμε χωρίς να κάνουμε κάτι επιπλέον.
Η τεχνολογία AI δεν είναι καινούργια. Αντίστοιχα χρησιμοποιείται για προτάσεις αγορών στο Amazon με βάση το τι έχουν αγοράσει άλλοι με παρόμοια γούστα. Η Amazon δεν βασίζεται σε κοινωνικό γράφημα, επομένως χρησιμοποιεί την προηγούμενη συμπεριφορά μας και μας ‘ταιριάζει’ με αυτούς με παρόμοια αγοραστική συμπεριφορά.
Η διαφορά με το TikTok είναι ότι είναι υπερ-προσωποποιημένο και είναι τρομερά ακριβές. Είναι τόσο συγκεκριμένο για τα προσωπικά και επαγγελματικά μας ενδιαφέροντα που δεν υπάρχουν ίδιες ροές δύο ατόμων.
Δοκιμάσε το μόνος σου. Δες τη σελίδα “For You” ενός φίλου σου και θα δεις ότι το περιεχόμενο με το οποίο αντιστοιχίζεται είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό που βλέπεις στη δική σου σελίδα. Σε αυτό το σημείο, το TikTok μπορεί ακόμη και να μας γνωρίζει καλύτερα από ό,τι γνωρίζουμε τον εαυτό μας! Ή κάπως έτσι!
Πώς επηρεάζει η επιτυχία του TikTok άλλες πλατφόρμες;
Ένα ουσιαστικό κομμάτι στον αλγόριθμο του TikTok είναι η εστίαση σε εξατομικευμένο περιεχόμενο με βίντεο σύντομης διαρκειας. Αυτή είναι μια θεμελιώδης αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ασχολούνται και ανακαλύπτουν στο διαδίκτυο. Με βίντεο σύντομης διάρκειας και απλή παρακολούθηση, το σύστημα λαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τις συμπεριφορές μας πολύ πιο γρήγορα. Οι πλατφόρμες το κάνουν διασκεδαστικό και εύκολο για τους χρήστες ενώ ταυτόχρονα κάνουν τη δική τους δουλειά για αυτούς μαζεύοντας δεδομένα.
Η χρήση βίντεο σύντομης διάρκειας ωφελεί όλα τα μέρη — χρήστες, δημιουργούς και την ίδια την πλατφόρμα. Ως χρήστες, μπορούμε να καταναλώσουμε μεγάλη δόση εξατομικευμένου περιεχομένου σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Ως δημιουργοί και επιχειρήσεις, μπορούν να μας ανακαλύψουν πιο γρήγορα από κάθε άλλη πλατφόρμα. Και για την εφαρμογή, τα βίντεο σύντομης διάρκειας λαμβάνουν τα δεδομένα που χρειάζονται πιο γρήγορα, όπως είπαμε και πιο πάνω, ώστε να μπορούν να εξατομικεύουν την εμπειρία και τον αλγόριθμο εντός εφαρμογής πιο αποτελεσματικά.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι παγκόσμιοι ηγέτες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης λαμβάνουν σοβαρά πλέον υπόψη το TikTok. Η δημοτικότητα του TikTok και η επιτυχία του FYP έχουν κυριολεκτικά ωθήσει όλες τις άλλες μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης να δημιουργήσουν τα δικά τους προϊόντα βίντεο σύντομης διάρκειας (π.χ. Pinterest Idea Pins, Youtube Shorts, Instagram Reels, Snapchat Spotlight, κ.λπ.) και να στραφούν στο να δίνουν προτεραιότητα στα ενδιαφέροντα των χρηστών έναντι των κοινωνικών σχέσεων.
Τα βίντεο μικρής διάρκειας(και συγκεκριμένα τα βίντεο TikTok) είναι απαραίτητα για τη στρατηγική περιεχομένου κάθε δημιουργού το 2022 και μετά. Οπότε, αν δεν το έχεις εντάξει στην στρατηγική σου, ξανασκέψου το!
Δοκιμάσε να δημιουργήσεις το δικό σου “γράφημα ενδιαφέροντος” για το κοινό σου. Τι το ενδιαφέρει δηλαδή; Τι μπορεί να ψάχνει; Τι θα κάνει το περιεχόμενό σου σχετικό με τα ενδιαφέροντα του;
Επίσης, αναθεώρησε τις σκέψεις σου όσον αφορά τοι περιεχόμενο με βίντεο σύντομης διάρκειας το οποίο φαίνεται ότι ήρθε για να μείνει εφόσον όλες οι πλατφόρμες έχουν επικεντρωθεί σε αυτό.
Σαφώς να πούμε ότι το αυτό που αλλάζει με το ΤikTok είναι ο τρόπος που μας προωθεί η πλατφόρμα στο κοινό αλλά και η μορφή του περιεχομένου(βίντεο σύντομης διάρκειας). Παρόλα αυτά, η στρατηγική πίσω και από αυτή την πλατφόρμα(όπως και πίσω από τις υπόλοιπες) είναι να προσφέρουμε στο κοινό μας χρήσιμο, σχετικό και ενδιαφέρον περιεχόμενο. Ο τρόπος μπορεί να αλλάζει αλλά η ποιότητα και η ουσία παραμένουν οι ίδιες.
Τι σκέφτεσαι λοιπόν; Μήπως ήρθε η ώρα να αναθεωρήσεις όσον φορά το TikTok;
Διάβασε επίσης:
Πρέπει να βάλω ή όχι την επιχείρηση μου στο TikTok;
Social Media: Το ιδανικότερο για την επιχείρησή σου!
Αν έχεις οποιαδήποτε εφορία σχετικά με το TikTok ή τα social media γενικότερα μην διστάσεις να επικοινωνήσεις μαζί μας. Μπορούμε να οργανώσουμε μαζί τη στρατηγική social media της επιχείρησης σου.
Ακολούθησε μας σε Facebook και Instagram για να μαθάινεις πρώτος τα πάντα γύρω από τα social media.